A here betegségei

Gyulladás

Here gyulladás (orchitis)

Mellékhere gyulladás nélkül ritkán fordul elő, leggyakrabban vírusinfekció következményeként jön létre.
Tünetek: a here megnagyobbodása, herefájdalom.
Kivizsgálás: fizikális vizsgálat, laborvizsgálatok: vér, vizelet. Here ultrahang, here CT, here MRI.
Kezelés: kímélő életmód, az alapbetegség kezelése.

Mellékhere gyulladás (epididymitis)

Tünetek: a mellékhere megnagyobbodása, kifejezett heretáji fájdalom. Magas láz, hidegrázás, rossz közérzet kísérheti.
Kezelés: szigorú fekvés, jegelés, polcolás, antibiotikum kezelés.

Daganat

A here rosszindulatú daganata

18-40 éves kor között a leggyakoribb.
Tünetek: fájdalommentes here megnagyobbodás, húzó érzés a herezacskóban. Az esetek kb. 10%-ban a heveny mellékhere gyulladás képét utánozhatja. Deréktáji fájdalom.
Kivizsgálás: fizikális vizsgálat, laborvizsgálatok: vér (daganat markerek). Here ultrahang, here CT, here MRI.
Kezelés: műtét, gyógyszeres kezelés, sugárkezelés.

Here vízsérv (Hydrocele)

Ha a herét körülvevő burkok között folyadék szaporodik fel, here vízsérv (hydrocele) alakul ki. Lehet kétoldali is. Kialakulásában szerepet játszhat a mellékhere gyulladása vagy heretáji sérülés, de gyakran nem ismert az oka.
Tünetek: a herezacskó megnagyobbodása, feszessé válhat. Fájdalom ritkán kiséri.
Kivizsgálás: fizikális vizsgálat, here ultrahang.
Kezelés: műtét.

Here visszértágulat (Varicocele)

A here és hereburok vénáinak tágulata, kanyargóssá válása. Vénás pangás alakul ki, aminek a spermaképződésre kedvezőtlen hatása van, így nemzőképességi zavar oka lehet. Az esetek 90%-a bal oldali.
Tünetek: Ha a varicocele nagy, akkor kellemetlen érzést, fájdalmat válthat ki a herékben. A panaszok fizikai terhelés hatására fokozódnak. A tágult vénák kékesen áttünnek a herezacskó bőrén.
Kivizsgálás: fizikális vizsgálat, here ultrahang.
Kezelés: műtét.

A here önvizsgálata

A herék vizsgálatát célszerű meleg fürdő vagy zuhanyozás után végezni. Ilyenkor a herezacskó ellazul, és ez megkönnyíti a herék áttapintását.
1. lépés: Tükör előtt végezzük a vizsgálatot, elősegíti az esetleges csomók észrevételét.
2. lépés: Óvatosan tapintsuk át mindkét kézzel mindegyik herét külön-külön oly módon, hogy a mutató- és középső ujjat a here alá, a hüvelykujjunkat pedig a here fölé helyezzük. Így a herét gyengéden mozgatni tudjuk, s közben hüvelykujjunk érezheti annak sima felszínét. Figyeljünk, nem tér-e el jelentősen a két here állományának tapintata, keménysége, nem tapintható-e esetleg valamelyik herében korábban nem észlelt csomó vagy tömöttebb terület.
3. lépés: Ezután következik a mellékherék és ondóvezeték vizsgálata. Ha a heréket a pénisz töve felé tapintjuk, ott fogjuk érezni a mellékherét. Érintésre kissé érzékeny lehet, s akik először vizsgálják magukat, esetleg csomónak érezhetik azokat. Az ondóvezeték a mellékherék mögött elhelyezkedő, sima, kemény „cső”.
Ha bármilyen eltérést talál, azonnal konzultáljon egy urológussal.

Vissza az urológiai betegségekhez        Vissza a kezdőlapra